robinoikarinen.blogg.se

I min blogg kommer jag att skriva om träning,mma och livet i korthet.

Som utlovat...

Kategori: Allmänt

Nu kommer som utlovat en lite närmare titt på ett av kosttillskotten jag tar. Notera att det är ett tillskott och det är bara komplement till den vanliga kosten.
 
Jag tänkte denna gången ta upp lite om aminosyror och då framförallt Essentiella aminosyror. 
Först lite kort om vad Essentiella aminosyror är.
 

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter. Även vegetabiliska produkter som inte är nötter och bajlväxter kan vara rika på protein, till exempel quinoa som innehåller 14% fullvärdigt protein.

De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:

  • Fenylalanin
  • Isoleucin
  • Leucin
  • Lysin
  • Treonin
  • Metionin
  • Tryptofan
  • Valin
Då till vad jag tar och vad det är bra för. Jag tar ett tillskott som heter BCAA HARDCORE.
Det innehåller de viktigaste aminosyrorna för muskeluppbyggnad och vävnadsreparation. leucin, isoleucin och valin med fördelningen 2:1:1. Den innehåller också en icke-essentiell aminosyra. Vill ni veta vad det är så är Google din vän då jag inte orkar skriva en hel uppsats. Men den är glutamin och det kan ni läsa mer om via Google!
 
Men i mitt tycke är BCAA hardcore ett bra tillskott som fungerar bra och har en uppiggande effekt. I kombination med Detonate som jag skrivit om tidigare så är det en klockren kick!
 
Men detta är ju min personliga åsikt och det är bara att testa och läsa rundor på nätet om de olika tillskotten. Men hoppas att det var någotsånär nyttig info och att det inte blev för tråkigt! Hehe...
 
/R
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: