robinoikarinen.blogg.se

I min blogg kommer jag att skriva om träning,mma och livet i korthet.

The Mauler & kraftig benstomme

Kategori: Allmänt

Har precis suttit och titta på Kimura.se intervju med Alexander Gustafsson. Den hittar ni här: Alexander Gustafsson pratar med Kimura.se

Tanken som slår mig är vilken enormt duktig idrottsman han är! Han är också enligt min mening det bästa Sverige har att erbjuda just nu. Zlatan kan slänga sig i väggen!
Han är verkligen värd all uppmärksamhet han får och jag tor att han snart får ta hem bältet till Sverige. Killen tränar stenhårt och med stort fokus som man bara kan beundra! Får han inte Jerringpriset så finns det bara ett ord SKANDAL! 

På ett helt annat spår så satt jag och tänkte på uttrycket kraftig benstomme. Myt eller fakta?!
Myt!
Hittade ett mycket vettigt exempel på detta: Hos en vuxen människa står benmassan för ca 14-17 % av kroppsvikten och då är ungefär hälften vatten. För en 80 kgs man innebär detta drygt 11 kg, för någon som väger 110 kg innebär detta en skelettvikt på drygt 15 kg. Det skiljer alltså inte många kg i benmassa mellan någon som väger 80 kg kontra någon som väger 110 kg.

Så ni som har levt med tron på "kraftig benstomme" och fortfarande inte tror på mig har jag bara en sak att säga.
 
Google is you´re friend.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: