robinoikarinen.blogg.se

I min blogg kommer jag att skriva om träning,mma och livet i korthet.

Vad ska man skriva om??

Kategori: Kosttillskott

Nu har jag suttit här och funderat på vad jag ska skriva om idag. Lovade ju i mitt förra inlägg att det skulle komma en uppdatering till nu på kvällen.
Men idag har jag iallafall haft vilodag och detta va ju inte riktigt planerat så det störde hela min veckoplanering så nu får jag helt omorganisera den.
 
Men på tal om något helt annat så tänkte jag nu skriva om prestationshöjare/PWO. Detta är då inget jag provat själv än men kommer med 100% säkerhet göra det. Här kommer en kort beskrivning.

PWO är en populär förkortning av uttrycket pre workout vilket alltså antyder att produkter som omfattas av den beskrivningen ska tas innan fysisk aktivitet, för att höja prestationsförmågan.

En PWO kan verka på flera olika sätt och utlösa flera olika prestationsmekanismer i kroppen. Den upplevda effekten av olika produkter i denna kategori är väldigt individuell, man får prova sig fram för att se vilken som passar bäst.

En bra PWO ökar din motivation vilket gör att du orkar fler reps eller tyngre vikter. Detta kan få dig att nå dina mål snabbare, vare sig det handlar om muskeluppbyggnad eller fettförbränning.

Det har varit mycket skriverier om en speciell PWO som heter Craze nu den närmsta tiden. Detta med anledning av att den har hamnat på Dopinglistan här i Sverige. Den har varit mycket använd i Sverige och trots att Sverige har hårda kontroller så har denna varit godkänd tills för någon vecka sedan. Det är då ett undantag och inebär inte att alla PWO tillskott innehåller förbjudna substanser. Här kommer SKL senaste utlåtande om produkten Craze.

Vid Droganalysenheten på SKL har ett beslag av produkten Craze undersökts. Vid våra rutinanalyser undersöks om material innehåller narkotika1, dopningsmedel2 eller hälsofarlig vara3 i enlighet med gällande lagar, se nedan. Det material som undersöktes innehöll inga enligt lag klassade substanser, vilket innebär att materialet inte bryter mot dopningslagen.
 
Den undersökning som utförts ger ingen fullständig innehållsförteckning. Analysmetoden som har används är främst riktad mot klassade substanser. Det ligger inte i SKL:s uppdrag att kontrollera om detekterade substanser finns upptagna på andra typer av listor, som t.ex. dopningslistan som upprättas av WADA.
 
1 Narkotika enligt narkotikastrafflag (1968:64), förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika och läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2011:10) om förteckningar över narkotika. Romersk siffra inom parentes anger förteckningsnummer.
 
2 Dopningsmedel enligt lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel och expertgruppens förteckning över dopningsmedel enligt dopningslagen (1991:1969) Siffror inom parentes anger tillämplig paragraf.
 
3 Hälsofarlig vara enligt lag (1999:42) och förordning (1999:58) om förbud mot vissa hälsofarliga varor.
 
Dock innehöll materialet en oidentifierad substans som kommer att undersökas vidare. Arbetet med att fastställa den oidentifierade substansen beräknas vara klart i v.17.
 
Det var allt jag hade för idag! Sov gott alla där ute!
 
Glöm förresten inte att kolla in det grymaste klädesmärket i världen enligt mig!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: